22 March 2009

my life..

how to start?....hmm kini aku seorg blogger.macam tak percaye jer..aku bukan lar seorg yang reti sgt menulis but a lot of things going on my mind..sebelum2 nie aku cume joint venture jer wat blog ngan sorg member nie...tp atas sebab2 yg relevan,aku menarik diri dan dinasihatkan wat jer blog sendiri..hmm...and i followed that advised.so here i am.. Aku baru jer tukar keje sebenarnya...sebelum ni aku keje kat MPH (one of the biggest and established bookstores),and i love my job very much...walaupun kat sane ade macam2 karenah staf,customer,org atasan dan waktu keje yg tak tentu mase,kdg2 kul 12 pn blum tentu da ader kat umah,sometimes i have to work 24 hours,7 days a week...tp yg wat aku btul2 suke giler keje kat situ pengalaman yg aku dapat tuh mahal giler,takkan dapat kat maner2..dan mph tak amalkan dasar kerja ''dia budak2 lg,ape dier tau''.. kat sane,sume org dilayan same, as long as you work hard and do whatever you have to do to make your job done,then people will see you..and i really mean it when i said 'work hard'.maklumlar kalo da namenyer kedai buku takkan cume keje yg melibatkan documentation jer kan,keje fizikal yg kasar/lasak (angkat kotak buku e.t.c) pn diambil kira..sebab tuh tak ramai married people yg nk keje camtu. well,bukan takde karenah birokrasi kat situ..byk jer..tp di sebabkan company tu besa dan kita tak jmpe org yg camtu selalu dan kdg2 kita tak tau pn org tu keje same company ngan kite.bile mlm annual dinner baru sedar..Nape yer aku menitik berat kan psl birokrasi nieh?

sebab..aku menceburi bidang kerja seawal usia 18 smpai sekarang..so from my experienced,masyarakat di bandar mempunyai mentaliti dimane,budak2 yg keje seawal usia 18 dan tak sambung belajar adalah dikalangan remaja yg bermasalah,mmg tak minat belajar atau keputusan yg teruk giler..tp diorg tak tau yg wujudnye manusia mcm aku yg tanggungjawabnye kpd keluarga sgt besar...

Betul...mak aku penjawat awam dan ayah aku ex-penjawat awak gak(da pencen) tp kene ingat diorg pn ader perkare yg perlu diorg selesaikan.kene fikir gak,dulu waktu kami adik beradik tgh sekolah,rasenyer sume permintaan kitorg ditunaikan.dari mane dtgnyer fulus2 tuh takkan memanjang diorg berduit kot kan..kete,umah,bil2 nk kene byr gak..ditambah pulak ayah aku memasang 2 caw.jd sedikit sebanyak mesti berhutang.hutang yg dimaksudkan di sini adalah kad kredit.dan kad2 kredit inilah yg sedang 'memakan' parents aku sekarang.so kebetulan pulak waktu aku abih spm,ayah aku da pencen dan pada ketika itu kedua-dua akak dan seorg abg aku tgh study kat kolej swasta.dan aku tak dpt pn offer dr IPTA,tawaran dr IPTS mmg byk.tp
wajarkah aku sebagai seorg anak yg dah tau letak duduk sesuatu perkara tu masih mintak nk belajar kat IPTS.jd aku pn apply IPTA for 2nd intake sambil2 tuh aku keje..dan biler da keje tu dpt gaji aku byr la sikit2 bil dan beli brg dapo..aku tak penah terpikir yg ini akan trus jd tanggungjawab aku coz mule2 tu ingat utk bulan tu jer sbb gaji aku pn bukan laa byk sgt dan ingat nk simpan sikit2 untuk sambung study tp lepas2 tuh aku dpt lihat betapa parents ako perlukan support dr aku.smpai laa sekarang,parents aku hanya perlu minta kalo diorg perlukan ape2.insyallah selagi terdaya,aku usahakan..

kerana itulah bila berlakunya pertukaran keje kat aku baru2 nie..aku macam nk putus nyawa coz keje baru tu takde gaji 3 bulan beb!huhu ehh panjang plak jd nyer citer aku nieh.. nnt akan aku kisahkan plak psl keje baru aku yer...daa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...